פראג - קיץ 2016 - sold out

דר' אפי זיו  - אמנות ואדריכלות

מרב ברק - מוזיקה

הסמינר אורגן על ידי חברת גולדן טורס

"תודה על החוויה הכל כך נפלאה שהענקתם לנו! מתגעגעים ומצפים לעוד. ידעו אותנו על נסיעות משותפות שלכם."
אילנה ויגאל גרייף. ממשתתפי סמינר פראג 2016

"תודה רבה רבה, היה סיור נפלא."
אסתר נבון. ממשתתפי סמינר פראג 2016

העיר פראג, הינה מוקד אמנות, אדריכלות, תרבות ומוזיקה זה מאות שנים. המוני תיירים, פוקדים אותה מידי שנה ומבקרים במוזיאונים, בסמטאות היפיפיות של העיר העתיקה, בכנסיות המרהיבות ובאולמות הקונצרטים, בראשם, בית האופרה הלאומי השוכן בבניין יפהפה בסגנון הניאו רוקוקו. בסמינר חוינו את פראג דרך האמנות והמוזיקה עם הדרכה מקצועית וצמודה. הסמינר כלל מגוון יפיפה של מופעי במה מרהיבים: האופרה לה טרוויאטה/ורדי, הבלט רומיאו ויוליה/פרוקופייב בביצוע מהפנט של הבלט הלאומי הצ'כי, מופע המולטימדיה "הנסיך הקטן" של להקת לטרנה מגיקה, גאוות התרבות של העיר, אשר שמה נודע בעולם כולו ולסיום האופרה הגדולה והמרשימה  טורנדוט/פוצ'יני. בבקרים נהננו מאוצרות האדריכלות, האמנות ואתרי ההיסטוריה של העיר בהדרכתו של דר' אפי זיו, אשר פתח בכל בוקר בהרצאה מקדימה, להעמקת הידע וחוויית הביקור באתרים השונים.

סיכום הסמינר:

יום שלישי, 28.6.16

המראנו לפראג , שם המתינו נטליה, המדריכה המקומית שהייתה צמודה אלינו כל השבוע, ואפי. התארגנו ונסענו באוטובוס לפראג. התחנה הראשונה הייתה ה"לורטה" – קומפלקס ישועי מדהים ובו העתק של הבית מנצרת, בו התגוררה מריה. לאחר הביקור שם ראינו את אזור ההראדצ'אני, השדרות והרחובות ההיסטוריים של פראג והגענו למלון. בארוחת הערב הכרנו זה את זה ויצאנו לסיור רגלי אל הכיכר העתיקה. תפס אותנו גשם זלעפות, למזלנו – היחידי בכל הטיול.

יום רביעי, 29.6.16

לאחר ארוחת הבוקר, שמענו את הרצאתו של אפי על ההיסטוריה המרתקת של פראג ויצאנו ברגל להכיר את העיר. חצינו את הנהר על גשר מנה, טיילנו באזור מאלה סטרנה והגענו אל גשר קארל. חצינו אותו תוך התפעלות מהנוף האנושי והסברים על הפסלים המוצבים בו. לאחר הפסקת הקפה המשכנו אל הכיכר המרכזית וראינו שם את המונומנט לזכרו של יאן הוס, השעון האסטרונומי המפורסם, שמענו את סיפור הכיכר והמשכנו אל כיכר הרפובליקה וראינו את מגדל אבק השריפה.

אחר הצהרים שמענו את הרצאתה של מרב על האופרה "לה טרוויאטה"/ורדי, אשר בה למדנו על גלגוליה של הגיבורה מהחיים אל בימת האופרה, על מוטיב האהבה ועל הביקורת של המלחין כלפי החברה הבורגנית של המאה ה-19. אחרי ההרצאה יצאנו אל התיאטרון הלאומי לצפות במופע.

יום חמישי, 30.6.16

לאחר ארוחת הבוקר שמענו את הרצאתו של אפי על התפתחות הסגנון הגותי באדריכלות ומיד שמנו פעמינו אל הקתדראלה במצודה – הקתדראלה על שמו של ויטוס, הפטרון הקדוש של פראג. הקפנו את המבנה המרשים כדי לראות את סגנון הבנייה ונכנסנו פנימה. התפעלנו מהגודל, האווירה והקפלות המרשימות בחלקן, כולל זו של ואצלאב עם הכתר המפורסם. לאחר הפסקת קפה המשכנו לסייר במתחם, נכנסו לכמה אולמות ושמענו את הסבריה של המדריכה נטלי עליהם. עברנו ב"סמטת הזהב", וירדנו אל האוטובוס שהמתין לנו כדי להחזירנו אל המלון.

אחר הצהרים, שמענו את הרצאתה של מרב על הבלט רומיאו ויוליה/פרוקופייב. ביצירה זו מופיעים מוטיבים מנוגדים: נעורים ואהבה מול יריבות המשפחות והמוות. כמו כן, הודגשו התפקידים הבולטים של המלכה מב והאב לורנצו בהפקה מיוחדת זו בכוריאוגרפיה של פטר זוסקא. אחרי ההרצאה יצאנו לבית האופרה לצפות במופע.

רומיאו ויוליה/פרקופייב. כוריאוגרפיה: פטר זוסקא. הבלט הלאומי הצ'כי

יום ששי, 1.7.16

לאחר ארוחת הבקר שמענו את הרצאתו של אפי על יהדות פראג ויצאנו, ברגל, לסייר בגטו. התחלנו עם בית הכנסת של מייזל שהפך למוזיאון, המשכנו לבתי הכנסת הנוספים והשיא היה בית הקברות העתיק ובו מצבות רבות של יהודי פראג בחמש מאות השנים האחרונות. סיימנו את הסיור בבית הכנסת "הישן חדש" ובבית הכנסת הספרדי.

אחר הצהרים שמענו את הרצאתה של מרב על הספר/האופרה "הנסיך הקטן" מאת סנט אכזיפרי. זוהי אחת מיצירות הספרות המרתקות ביותר, בעצם היותה יצירה לכל גיל. המפגש המלנכולי, תחת הזיות המדבר, בין הטייס לבין הנסיך, הוליד הרבה פרשנויות ליצירה מורכבת זו. יחסיו של הנסיך עם השושנה, הטייס, מדליק הפנסים, הנחש והשועל הם משל למורכבות של נפש האדם. ומה שחשוב באמת, סמוי מן העין. לאחר ההרצאה יצאנו אל תיאטרון "הבמה החדשה" לצפות במופע המולטימדיה של להקת לטרנה מגיקה.

יום שבת, 2.7.16

היה זה היום של המוזיאונים. שמענו את הרצאתו של אפי על ההבדלים בסגנונות הציור ברנסנס ובבארוק ונסענו אל המצודה. נכנסנו לגלריה של התמונות בארמון שינברג ומצאנו שם אוסף מעניין ורבגווני. השיאים היו רמברנדט ותערוכה של לוקס קרנך האב. לאחר הפסקת קפה נסענו למוזיאון הלאומי שם ראינו את היצירה המרשימה של אלפונס מוכה – "האפוס הסלאבי". עלינו לקומה השלישית כדי לראות יצירות של אמני צרפת במאה ה-19 וה-20. כולם היו מיוצגים שם באמצעות יצירה אחת או שתיים, החל מהאימפרסיוניסטים וכלה בפיקאסו, בראק ופסלים רבים של רודן.

אחר הצהרים שמענו את הרצאתה של מרב על האופרה האחרונה של טיולנו, הגרנד אופרה "טורנדוט"/פוצ'יני. האופרה האיטלקית ה"מתובלת" במאפיינים מוזיקליים סיניים והכוללת קטעי מקהלה מרהיבים וגדולים. נסיכת הקרח טורנדוט מוצאת את האהבה כמעט בעל כורכה, והאופרה הדרמתית מסתיימת ב"הפי אנד" מרהיב.  לאחר ההרצאה יצאנו בשנית אל בית האופרה הממלכתי כדי לצפות בגרנד פינאלה של מסע אמנות - מוזיקה זה.

טורנדוט/פוצ'יני. בית האופרה הלאומי - פראג.

יום ראשון 03.07.16

לאחר ארוחת הבקר, נסענו לשדה התעופה. בדרך נאמרו דברי פרידה מהמדריכים לקבוצה ומהקבוצה למדריכים. נחתנו בארץ בשעות אחר הצהרים, וכך תם עוד טיול תרבותי של אמנות ומוזיקה.