תרבות היא מנוע כלכלי!

תמונת אווירה

התרבות חיונית - ולא "רק" לנשמה, גם לכלכלה!
מרב ברק

15 במאי 2020 - זמן מגיפת הקורונה
 
Hans-Peter Feldmann installation at the Guggenheim (2011)
 
מחאת מוסדות התרבות והאמנים, חשובה וחיונית לכולנו. מדוע? כיוון שמסתבר כי תרבות, היא אחד מן המנועים הכלכליים החשובים. לתמוך בתרבות זה משתלם! ולא רק בשל האמנות עצמה, השפעותיה על הנפש, הנשמה, הרחבת האופקים, העמקת הרגשות, הביקורת החברתית והפוליטית שהיא עשויה לבטא, היצירתיות, הבילוי, מילוי הפנאי והחשיבה מחוץ לקופסא שהיא מחוללת. יש כאלה שאינם מעריכים את כל הערכים האלה ורואים בהם מותרות, ובוודאי בתקופה כזו. ראוי כי אלה שאינם מעריכים יידעו, כי מלבד כל אלה, תרבות היא גם בעלת ערך כלכלי. על כן, תמיכה במפעלי תרבות ובעוסקים בה כדאית עד מאד. עשייה תרבותית משיאה תשואות כלכליות ולא רק את תשואות הקהל. התרבות מחזירה למשק יותר כסף מן ההשקעות הציבוריות בה.
 
שכונת נווה צדק בתל אביב היא אחת מן השכונות המתויירות בישראל. יש בה שפע של בתי קפה, מסעדות, גלידריות מצויינות, חנויות בוטיק וגלריות. עד שנות ה-80 של המאה הקודמת זו היתה שכונה מוזנחת בתפר שבין תל אביב ליפו. בראשית שנות ה-80 החלו אמנים לגלות עניין במבני המגורים הזולים והמוזנחים שבשכונה. אך בשנת 1989 התחולל השינוי המשמעותי: בשכונה נחנך מרכז סוזן דלל למחול. חובבי המחול החלו להגיע לשכונה ואט אט היא היתה לשכונה טרנדית. כיום הנדל״ן בשכונה הוא מן היקרים בארץ ובתי העסק בשכונה - חנויות, ברים, מסעדות וגלריות משגשגים. שכונת נווה צדק מוכיחה ללא ספק כי התרבות היא מנוע כלכלי.
  
לו היו פותחים שלוחה של מוזיאון תל אביב, או אולם קונצרטים קטן במתחם שרונה בתל אביב, היו משפרים את מצב העסקים שם במידה ניכרת. שופינג ואוכל אין בהם די כדי לשוות אופי למתחם בילוי משום שהוא נזקק לתוכן אמנותי/תרבותי ברמה גבוהה, המושך קהל איכותי. התרבות מניעה סביב מוקדיה ובגין התדמית העילית שהיא משווה לאיזור פעילותה את העסקים שבשכונתה. מתי מפרנסים חובבי התיאטרון את העסקים בעכו? בעת הפסטיבל לתיאטרון אחר. ומתי ממלאים חובבי המוזיקה את הצימרים והמסעדות בגליל העליון? בעת הפסטיבל למוזיקה קאמרית בכפר בלום.
 
כך בכל העולם. העיר ורונה באיטליה מוכרת בוודאי לכל. תייר ממוצע מבלה בעיר הזו כחצי יום לאחר שביקר את המרפסת של יוליה, אכל פיצה בככר המרכזית, שוטט במדרחוב שלה ומשם ממשיך למילאנו, לוונציה או לאיזור האגמים. אבל מדי קיץ, על אף מזג האויר ההפכפך של ורונה, מאות אלפי תיירים שוהים בה 5-4 ימים. הסיבה לנס הקיצי הזה היא פסטיבל האופרה המוביל באיטליה, המתקיים בארנה די-ורונה. במשך למעלה מחודשיים מארחת ורונה אלפי תיירים מכל קצווי תבל, שלא חולפים בעיר, אלא ממש שוהים בה ימים אחדים. עלות כרטיסי הכניסה למופעי האופרה מהווה כעשירית מהוצאותיהם בעיר ובחבל ונטו, שבו היא שוכנת. תיירי האמנות מפרנסים את בתי המלון, המסעדות, החנויות, נהגי המוניות והאוטובוסים, הסופרמרקטים, הגלידריות, הברים ואפילו את מוכרי המושבים המרופדים בכניסה לארנה. כל אלה משלמים מיסים על הכנסותיהם הרבות וכך מגלגלת תעשיית התרבות סכומי עתק. לכן, שווה לכולנו להשקיע בתרבות! 
 
אם עדיין יש ספקנים בקהל, להלן נתונים אחדים שפרסם עיתון העסקים גלובס באפריל 2014:
 

"דוח מכלול שפורסם כבר בשנת 2005, וניתח כלכלית את פעילותם של גופי תרבות בארץ ובעולם, הראה כי פעילויות תרבות הן מנוע כלכלי חשוב. גם אם קשה לבודד את התפוקה הכלכלית הנובעת ישירות ממוסדות התרבות הנתמכים, הדוח מראה כי מתעשיית התרבות ככלל - חוזרים למדינה ולרשויות המקומיות מסים הגבוהים בהרבה מסך התמיכה הציבורית.

על-פי הדוח, אם נתמקד במוסדות התרבות ה"קאנוניים" - מוזיקה, אמנויות הבמה ומוזיאונים, אנו אומדים את ההוצאה הלאומית הנובעת מפעילותם בכ-2.4 מיליארד שקל (כולל הוצאה על רכישת כרטיסים של המבקרים). בהתבסס על ממצאי הסקר של תל-אביב-יפו, להוצאה זו יש ערך מוסף של כ-1.5 מיליארד שקל. דהיינו, השקעה במוסדות תרבות וביוצרים היא השקעה כלכלית לכל דבר ועניין, שמייצרת הכנסה למדינה ומניעה את המשק."

שחר בוצר, גלובס 28.4.2014

 

כמו כן, "הארץ" פרסם בנובמבר 2017:

 

"אחד הענפים הכלכליים המכניסים ביותר בצרפת, בכל הפרמטרים הכלכליים המקובלים, הוא התרבות. סיכומי שנת 2017 מלמדים שתרומת התרבות לתוצר המקומי הגולמי הצרפתי תחצה בשנה זו את קו ה–60 מיליארד יורו, ותעבור לראשונה את תעשיית המכוניות (57.8 מיליארד יורו). דוח מיוחד המשותף למשרד האוצר ולמשרד התרבות, שהוגש לאסיפה הלאומית לקראת סיכומי דצמבר, מלמד שלפי קריטריון לא פחות חשוב, התרומה העקיפה לתוצר, התרבות תורמת למשק 104 מיליארד יורו בשנה, מה שהופך אותה לענף הכלכלי השלישי בגודלו בצרפת."

דב אלפון, הארץ 15.11.2017

 

ובשורה התחתונה: בעלי מסעדות, בעלי חנויות, נהגי מוניות, בעלי מלונות, צימרים, חדרי אירוח, מתווכי נדל״ן וגם מוכרי ה"בייגלה חם, שלוש בעשר" עליכם להביע תמיכה גורפת רחבה ונדיבה בעולם התרבות. למעשה על כולנו לעשות זאת. תרבות היא עסק המשתלם כלכלית למשק כולו!

 

אנקדוטה לסיום:

 

ממשלתו של ברלוסקוני באיטליה צמצמה את התמיכה הציבורית בתקציב התרבות וזו היתה התגובה:

בסוף הכתבה מצורף הסרטון המדווח בה, עם כתוביות תרגום לעברית. 

 

פורסם בעיתון "הארץ" בתאריך 26.7.2011. נכתב ע"י נעם בן זאב.